Podczas podróży kolejka pokonuje nawet 110-procentowe nachylenia. Innymi słowy oznacza to, że na 100 metrach trasy uzyskuje się wzniesienie 110 metrów. Dla porównania: najbardziej stroma na świecie droga samochodowa już przy nachyleniu 35 procent jest dla większości pojazdów praktycznie nieprzejezdna.
Co ciekawe, dzięki nowoczesnym technologiom, pasażerowie nie mają poczucia, że pokonują niezwykle stromą i niebezpieczną trasę. Dzięki specjalnemu systemowi automatyki, który dopasowuje podłogę cylindrycznej kabiny do zmieniającego się nachylenia, pasażerowie podczas całej podróży stoją na poziomej platformie.
Siła napędowa niezbędna dla kolejki pochodzi z dwóch wykonanych na zamówienie silników niskonapięciowych firmy ABB. Oba mają moc 1,15 megawata i są połączone z dwiema przetwornicami częstotliwości ABB, które w zależności od potrzeby zapewniają odpowiednią prędkość obrotową, a przez to energooszczędną pracę. Dzięki temu nowa kolejka na Stoos osiąga prędkość do dziesięciu metrów na sekundę (36 km/h) i może przewozić około 1500 pasażerów na godzinę w każdym kierunku. Zastępuje ona ponad 80-letnią starą kolejkę linową, która miała mniejszą pojemność i była znacznie wolniejsza na trasie.